Diagnoza integracji sensorycznej


Czym jest diagnoza SI?
Celem diagnozy jest kompleksowe wsparcie dzieci oraz ich rodziców w zrozumieniu
i pokonywaniu trudności związanych
z integracją sensoryczną. Poniżej znajdziesz szczegółowy opis poszczególnych etapów konsultacji i diagnozy.
Konsultacja wstępna
Pierwszym krokiem do lepszego zrozumienia trudności dziecka jest konsultacja wstępna, która pozwala nam na:
Rozpoznanie problemów: Szczegółowy wywiad z rodzicami/opiekunami dotyczący zachowania dziecka, trudności w codziennym funkcjonowaniu, w przedszkolu, szkole czy domu.
Analizę dotychczasowej dokumentacji: Jeśli dziecko było wcześniej diagnozowane lub uczestniczyło w innych terapiach, przeanalizujemy dostępne raporty i wyniki badań. Wstępną obserwację: W zależności od potrzeb możemy przeprowadzić krótką obserwację dziecka w naturalnym środowisku (np. w gabinecie terapeutycznym, podczas zabawy).
Rekomendacje: Po konsultacji rodzice otrzymają wstępne wskazówki, jak wspierać dziecko oraz decyzję o ewentualnej konieczności przeprowadzenia pełnej diagnozy.




Diagnoza integracji sensorycznej
Diagnoza to proces umożliwiający szczegółowe zrozumienie trudności dziecka. Składa się z kilku etapów realizowanych podczas 2-3 spotkań, z których każde trwa około 60 minut.
1. Wywiad szczegółowy z rodzicami/opiekunami
Pierwsze spotkanie to rozmowa, podczas której terapeuta zbiera informacje o:
Przebiegu ciąży, porodu i pierwszych miesięcy życia dziecka,
Etapach rozwoju dziecka (motorycznego, emocjonalnego i poznawczego),
Trudnościach zauważanych przez rodziców/opiekunów (np. nadwrażliwość na dźwięki, problemy z równowagą, trudności w nauce),
Codziennym funkcjonowaniu dziecka (np. reakcje na bodźce, relacje społeczne).
2. Obserwacja kliniczna
Podczas drugiego spotkania terapeuta obserwuje dziecko podczas różnych aktywności i zadań.
Analizuje:
Motorykę dużą (np. bieganie, skakanie, równowagę),
Motorykę małą (np. chwytanie przedmiotów, precyzyjne ruchy dłoni),
Reakcje na bodźce sensoryczne (dotyk, dźwięki, zapachy, ruch),
Zachowania w sytuacjach wymagających koncentracji, planowania ruchu i organizacji.
3. Testy standaryzowane
Podczas diagnozy przeprowadzamy specjalistyczne testy oceniające:
Funkcjonowanie zmysłów (dotyk, równowaga, propriocepcja, wzrok, słuch),
Koordynację ruchową i zdolności planowania motorycznego,
Poziom integracji odruchów pierwotnych.
4. Opracowanie wyników i planu działania
Po zakończeniu diagnozy terapeuta przygotowuje szczegółowy raport, który zawiera:
Wyniki przeprowadzonych testów i obserwacji,
Opis mocnych stron oraz obszarów wymagających wsparcia,
Indywidualny plan terapii dostosowany do potrzeb dziecka.
W naszym Gabinecie na wizytę możesz umówić się do:

Magdalena Pawłowska
Terapeuta integracji sensorycznej, trener TUS, terapeuta dzieci ze spektrum autyzmu
Jestem nauczycielem z wieloletnim stażem. To, co najbardziej pasjonuje mnie w mojej pracy, to odkrywanie w uczniach ich pasji i pokazywanie im ich pełnego potencjału. Praca w szkole uczy mnie dostrzegania nie tylko talentów, ale i trudności, z jakimi borykają się uczniowie. Zrozumienie tych trudności pozwala na skuteczniejsze wspieranie ich rozwoju. Aby sprostać wyzwaniom współczesnego świata i lepiej odpowiadać na potrzeby dzieci i młodzieży, nieustannie podnoszę swoje kwalifikacje, uczestnicząc w kursach i szkoleniach. Jestem certyfikowanym trenerem TUS (Trening Umiejętności Społecznych) oraz terapeutą integracji sensorycznej.
Prywatnie uwielbiam spędzać czas na łonie natury, a moją największą pasją są wyprawy w góry.
Godziny pracy
Termin diagnozy integracji sensorycznej umawiany jest indywidualnie