Cykliczne warsztaty
dla Rodziców
dzieci w spektrum autyzmu
Warsztaty dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu to przestrzeń pełna wsparcia, wiedzy i praktycznych narzędzi, które pomogą lepiej zrozumieć i wspierać dziecko na co dzień. Podczas spotkań rodzice zdobędą cenne informacje o funkcjonowaniu dzieci ze spektrum, dowiedzą się, jak budować skuteczną komunikację, radzić sobie z trudnymi zachowaniami oraz wspierać rozwój społeczny i emocjonalny swojego dziecka.
To także okazja do wymiany doświadczeń z innymi rodzicami i znalezienia inspiracji do codziennych działań.
Start warsztatów - 05.04.2025r.
Termin: sobota - godzina 16:00
Cykl: 9 spotkań
Czas trwania: 2h
Grupa zamknięta do max 10 osób
Celem stałej, niewielkiej grupy jest nawiązanie relacji pomiędzy uczestnikami, aby wytworzyć atmosferę zaufania i wsparcia.
Koszt 1 spotkania: 100zł
Adres: ul. Platynowa 11/5,
Gdańsk, Orunia Górna
Plan warsztatów
1. "Co robić po diagnozie? – Jak zrozumieć spektrum autyzmu. Pierwsze kroki"
-
Wprowadzenie do diagnozy autyzmu: czym jest spektrum, jak wygląda diagnoza, co oznacza dla rodziny.
-
Jakie emocje towarzyszą rodzicom po postawieniu diagnozy? Jak radzić sobie z tym procesem?
-
Pierwsze kroki po diagnozie: jak zaplanować wsparcie dziecka, jakie terapie i interwencje warto rozważyć.
-
Przykłady działań wspierających rozwój dziecka w spektrum.
2. "Praca z dzieckiem
w spektrum – Terapie
i metody wsparcia"
-
ABA (Analiza Behawioralna): Jakie zasady rządzą metodą ABA, jak ją wdrażać w codziennym życiu dziecka?
-
Metoda TEACCH: Jakie korzyści daje strukturalizacja środowiska w pracy z dzieckiem w spektrum?
-
PECS (System Komunikacji Obrazkowej): Jak wspierać dziecko w rozwoju komunikacji, zwłaszcza w przypadku dzieci nie mówiących?
-
Terapia sensoryczna: Jakie ćwiczenia sensoryczne pomagają dzieciom w regulacji emocji i poprawie funkcjonowania?
3. "Prawa dziecka
w spektrum – Co nam przysługuje w szkole, przedszkolu i w życiu codziennym?"
-
Przegląd praw dziecka z diagnozą autyzmu w systemie edukacyjnym (przedszkole, szkoła).
-
Jakie dostosowania w programie nauczania mogą przysługiwać dziecku w szkole lub przedszkolu?
-
Wsparcie specjalistów w placówkach edukacyjnych: jak wygląda pomoc psychologa, logopedy, terapeuty zajęciowego?
-
Jak rodzice mogą wspierać dziecko w placówkach edukacyjnych? Współpraca z nauczycielami i terapeutami.
4. "Techniki wyciszania
i regulacji emocji – Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi emocjami?"
-
Dlaczego dzieci w spektrum autyzmu często potrzebują specjalnych technik wyciszania?
-
Jakie techniki wyciszania można stosować w domu, np. ćwiczenia oddechowe, masaże, sensoryczne pomoce?
-
Praca z dzieckiem w momencie przeciążenia sensorycznego – jak reagować, gdy dziecko jest przytłoczone?
-
Jak stworzyć w domu przestrzeń sprzyjającą wyciszeniu (strefa ciszy, kącik sensoryczny)?
5. "Wspieranie rozwoju samodzielności
i codziennych umiejętności – Jak nauczyć dziecko podstawowych czynności?"
-
Jakie umiejętności codzienne dziecko powinno opanować w danym wieku? Jakie techniki stosować w nauce ubierania się, jedzenia, porządkowania?
-
Jakie metody wykorzystywać, aby dziecko stało się bardziej samodzielne, np. metoda krok po kroku?
-
Tworzenie rutyny: jak ważna jest struktura dnia w rozwoju dziecka w spektrum autyzmu?
-
Praca nad rozwojem samodzielności w zakresie higieny, samodzielnego jedzenia, porządkowania zabawek.
6. "Zabawa w codziennym życiu dziecka w spektrum – Jak rozwijać umiejętności społeczne
i komunikacyjne poprzez zabawę?"
-
Jakie gry i zabawy są skuteczne w nauce umiejętności społecznych u dzieci w spektrum autyzmu?
-
Przykłady zabaw wspierających rozwój umiejętności współpracy, dzielenia się, oczekiwania na swoją kolej.
-
Wykorzystanie zabaw sensorycznych do rozwijania koordynacji, komunikacji i motoryki.
-
Jakie pomoce edukacyjne (np. klocki, gry planszowe) mogą wspierać rozwój społeczny i komunikacyjny dziecka?
7. "Zrozumienie
i zarządzanie trudnymi zachowaniami – Jak pomóc dziecku radzić sobie z frustracją
i lękami?"
-
Jakie są przyczyny trudnych zachowań u dzieci w spektrum autyzmu, np. agresji, autoagresji, wybuchów złości?
-
Jakie techniki stosować, aby pomóc dziecku radzić sobie z emocjami: techniki uspokajające, strategie komunikacyjne.
-
Współpraca z terapeutami w przypadku trudnych zachowań – jak dostosować podejście do dziecka w różnych sytuacjach.
-
Jakie metody pracy pomagają w redukcji problematycznych zachowań w codziennym życiu?
8. "Dostosowanie przestrzeni w domu
i w szkole – Jakie zmiany w otoczeniu mogą wspierać dziecko?"
-
Jak dostosować przestrzeń w domu, by była bardziej przyjazna dziecku w spektrum (np. strefa ciszy, miejsca do nauki, zabawy sensoryczne)?
-
Jakie przedmioty mogą pomóc dziecku w regulacji emocji, np. piłki sensoryczne, koce obciążeniowe, lampki relaksacyjne?
-
Dostosowanie przestrzeni edukacyjnej w szkole i przedszkolu – co może pomóc dziecku skoncentrować się na nauce i wziąć udział w zajęciach?
9. "Wsparcie emocjonalne dla rodziców – Jak dbać
o siebie w procesie wychowywania dziecka
w spektrum?"
-
Jak radzić sobie ze stresem, wypaleniem i trudnościami emocjonalnymi rodziców?
-
Praca nad równowagą w życiu rodzinnym: jak zadbać o siebie i o rodzinę, aby nie stracić energii?
-
Grupy wsparcia i terapie dla rodziców – gdzie szukać pomocy, jak nawiązać kontakty z innymi rodzicami?
-
Rola odpoczynku, regeneracji i psychologicznego wsparcia dla rodziców.