top of page

Cykliczne warsztaty 
dla Rodziców
dzieci w spektrum autyzmu

Warsztaty dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu to przestrzeń pełna wsparcia, wiedzy i praktycznych narzędzi, które pomogą lepiej zrozumieć i wspierać dziecko na co dzień. Podczas spotkań rodzice zdobędą cenne informacje o funkcjonowaniu dzieci ze spektrum, dowiedzą się, jak budować skuteczną komunikację, radzić sobie z trudnymi zachowaniami oraz wspierać rozwój społeczny i emocjonalny swojego dziecka.

To także okazja do wymiany doświadczeń z innymi rodzicami i znalezienia inspiracji do codziennych działań.

Start warsztatów - 05.04.2025r.

Termin: sobota - godzina 16:00
Cykl: 9 spotkań
Czas trwania: 2h

 

Grupa zamknięta do max 10 osób

Celem stałej, niewielkiej grupy jest nawiązanie relacji pomiędzy uczestnikami, aby wytworzyć atmosferę zaufania i wsparcia.

Koszt 1 spotkania: 100zł

Adres: ul. Platynowa 11/5,
             Gdańsk, Orunia Górna

 

Plan warsztatów
 

1. "Co robić po diagnozie? – Jak zrozumieć spektrum autyzmu. Pierwsze kroki"

  • Wprowadzenie do diagnozy autyzmu: czym jest spektrum, jak wygląda diagnoza, co oznacza dla rodziny.

  • Jakie emocje towarzyszą rodzicom po postawieniu diagnozy? Jak radzić sobie z tym procesem?

  • Pierwsze kroki po diagnozie: jak zaplanować wsparcie dziecka, jakie terapie i interwencje warto rozważyć.

  • Przykłady działań wspierających rozwój dziecka w spektrum.

2. "Praca z dzieckiem
w spektrum – Terapie
i metody wsparcia"

  • ABA (Analiza Behawioralna): Jakie zasady rządzą metodą ABA, jak ją wdrażać w codziennym życiu dziecka?

  • Metoda TEACCH: Jakie korzyści daje strukturalizacja środowiska w pracy z dzieckiem w spektrum?

  • PECS (System Komunikacji Obrazkowej): Jak wspierać dziecko w rozwoju komunikacji, zwłaszcza w przypadku dzieci nie mówiących?

  • Terapia sensoryczna: Jakie ćwiczenia sensoryczne pomagają dzieciom w regulacji emocji i poprawie funkcjonowania?

3. "Prawa dziecka
w spektrum – Co nam przysługuje w szkole, przedszkolu i w życiu codziennym?"

  • Przegląd praw dziecka z diagnozą autyzmu w systemie edukacyjnym (przedszkole, szkoła).

  • Jakie dostosowania w programie nauczania mogą przysługiwać dziecku w szkole lub przedszkolu?

  • Wsparcie specjalistów w placówkach edukacyjnych: jak wygląda pomoc psychologa, logopedy, terapeuty zajęciowego?

  • Jak rodzice mogą wspierać dziecko w placówkach edukacyjnych? Współpraca z nauczycielami i terapeutami.

4. "Techniki wyciszania
i regulacji emocji – Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi emocjami?"

  • Dlaczego dzieci w spektrum autyzmu często potrzebują specjalnych technik wyciszania?

  • Jakie techniki wyciszania można stosować w domu, np. ćwiczenia oddechowe, masaże, sensoryczne pomoce?

  • Praca z dzieckiem w momencie przeciążenia sensorycznego – jak reagować, gdy dziecko jest przytłoczone?

  • Jak stworzyć w domu przestrzeń sprzyjającą wyciszeniu (strefa ciszy, kącik sensoryczny)?

5. "Wspieranie rozwoju samodzielności
i codziennych umiejętności – Jak nauczyć dziecko podstawowych czynności?"

  • Jakie umiejętności codzienne dziecko powinno opanować w danym wieku? Jakie techniki stosować w nauce ubierania się, jedzenia, porządkowania?

  • Jakie metody wykorzystywać, aby dziecko stało się bardziej samodzielne, np. metoda krok po kroku?

  • Tworzenie rutyny: jak ważna jest struktura dnia w rozwoju dziecka w spektrum autyzmu?

  • Praca nad rozwojem samodzielności w zakresie higieny, samodzielnego jedzenia, porządkowania zabawek.

6. "Zabawa w codziennym życiu dziecka w spektrum – Jak rozwijać umiejętności społeczne
i komunikacyjne poprzez zabawę?"

  • Jakie gry i zabawy są skuteczne w nauce umiejętności społecznych u dzieci w spektrum autyzmu?

  • Przykłady zabaw wspierających rozwój umiejętności współpracy, dzielenia się, oczekiwania na swoją kolej.

  • Wykorzystanie zabaw sensorycznych do rozwijania koordynacji, komunikacji i motoryki.

  • Jakie pomoce edukacyjne (np. klocki, gry planszowe) mogą wspierać rozwój społeczny i komunikacyjny dziecka?

7. "Zrozumienie
i zarządzanie trudnymi zachowaniami – Jak pomóc dziecku radzić sobie z frustracją
i lękami?"

  • Jakie są przyczyny trudnych zachowań u dzieci w spektrum autyzmu, np. agresji, autoagresji, wybuchów złości?

  • Jakie techniki stosować, aby pomóc dziecku radzić sobie z emocjami: techniki uspokajające, strategie komunikacyjne.

  • Współpraca z terapeutami w przypadku trudnych zachowań – jak dostosować podejście do dziecka w różnych sytuacjach.

  • Jakie metody pracy pomagają w redukcji problematycznych zachowań w codziennym życiu?

8. "Dostosowanie przestrzeni w domu
i w szkole – Jakie zmiany w otoczeniu mogą wspierać dziecko?"

  • Jak dostosować przestrzeń w domu, by była bardziej przyjazna dziecku w spektrum (np. strefa ciszy, miejsca do nauki, zabawy sensoryczne)?

  • Jakie przedmioty mogą pomóc dziecku w regulacji emocji, np. piłki sensoryczne, koce obciążeniowe, lampki relaksacyjne?

  • Dostosowanie przestrzeni edukacyjnej w szkole i przedszkolu – co może pomóc dziecku skoncentrować się na nauce i wziąć udział w zajęciach?

9. "Wsparcie emocjonalne dla rodziców – Jak dbać
o siebie w procesie wychowywania dziecka
w spektrum?"

  • Jak radzić sobie ze stresem, wypaleniem i trudnościami emocjonalnymi rodziców?

  • Praca nad równowagą w życiu rodzinnym: jak zadbać o siebie i o rodzinę, aby nie stracić energii?

  • Grupy wsparcia i terapie dla rodziców – gdzie szukać pomocy, jak nawiązać kontakty z innymi rodzicami?

  • Rola odpoczynku, regeneracji i psychologicznego wsparcia dla rodziców.

bottom of page